„Mózg – jak to działa?” Zajęcia w grupie IX
„Co to jest mózg?
Gdzie się znajduje?
Do czego służy?
I jak pracuje?
Jak rusza nogą?
Jak patrzy okiem?
Gdzie chowa wszystko, co Pani powie?
Jak to się dzieje, że w mojej głowie
mam milion myśli? Kto mi odpowie?”
Przedszkolaki z grupy IX szukały odpowiedzi na pytanie czym jest i jak działa najlepszy, stworzony przez naturę komputer świata – ludzki mózg, podczas „Tygodnia Mózgu”, w ramach projektu „Stres, a nasz mózg – walka do wygrania”. Z dużym zainteresowaniem obejrzały filmik z popularnej serii „Było sobie życie” – Mózg, Neurony. Dzieci dowiedziały się, w jaki sposób w każdej chwili naszego życia, docierają do nas różnego typ bodźce: obrazy, dźwięki, ruchy, dotyk, tego, że układ nerwowy kontroluje nie tylko świadome reakcje, takie jak chodzenie, czy mówienie, odpowiada nie tylko za wymyślanie przełomowych, genialnych idei, ale również reguluje podstawowe procesy biologiczne, takie jak oddychanie, sen czy głód, i że używamy go w stu procentach, przez całą dobę, niemal cały czas na pełnych obrotach. Przedszkolaki wiedzą, że zbilansowana dieta wpływa nie tylko na utrzymanie w zdrowiu całego organizmu, ale i na prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Dzieci poznały szereg ćwiczeń, które doskonale uaktywniają mózg – wg kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona - „ruchy naprzemienne", „punkty na myślenie”, „leniwe ósemki", „Słoń”, „Sowa”, czy „energetyczne ziewanie". Nie zabrakło także ćwiczeń logicznych, łamigłówek, czy masażyków i relaksacji przy muzyce.
Czy wiesz, że...
- mózg człowieka generuje dziennie przeciętnie 70 tysięcy myśli,
- mózg ludzki składa się w 80% z wody,
- mózg bez tlenu może pozostać przy życiu od 4 do 6 minut,
- najmniejsza prędkość, z jaką podróżuje informacja w mózgu, to 416 km/h,
- mózg wykorzystuje 20% energii całego organizmu,
- po 30. roku życia, każdego roku mózg kurczy się o ćwierć procenta swojej masy,
- największym poliglotą świata jest Ziad Fazah, który porozumiewa się w 59 językach,
- mózg najintensywniej pracuje w nocy,