Projekt edukacyjny „Usprawnianie motoryki małej”
Motoryka mała to umiejętność sprawnego funkcjonowania dłoni, nadgarstków i palców, z którą dziecko się nie rodzi, a nabywa poprzez naukę i ćwiczenia. Zwielokrotnienie motoryki małej u dzieci w wieku przedszkolnym jest kluczowe dla ich ogólnego rozwoju. Ćwiczenia precyzji ruchów dłoni i palców przygotowują dzieci do pisania. Odbywa się to stopniowo poprzez różnego rodzaju aktywności takie jak: rysowanie, malowanie, ugniatanie, lepienie, nawlekanie, wydzieranie, przyklejanie, wycinanie. Czynności tych jest bardzo dużo, dlatego też, aby osiągnąć zamierzony cel należy wykonywać je sukcesywnie przez dłuższy okres czasu. Nasze przedszkolaki każdego dnia kształtują tę szczególną umiejętność, w ostatnim czasie natomiast, bardzo intensywnie. Po pierwsze, wykonały wieloetapowy, piękny pejzaż pt.: „Epoka dinozaurów” wykorzystując pędzle, suche pastele, nożyczki i kleje. Po drugie dzieci pracowały nad przestrzennym diplodokiem wykorzystując karbowaną fakturę technicznych kart, skręcone paluszkami kulki z bibuły, nożyczki oraz klej. Efekt tych prac był zadziwiający! Następnego dnia doszliśmy do wniosku, iż kodowanie jest również dobrym pomysłem na ćwiczenie motoryki małej. Opierając się więc na literowym kodzie pokolorowaliśmy trójkątnymi kredkami dinozaura. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się kolorowe igły, które dzieci nawlekały a następnie przekładały przez karton, kończąc na zawiązaniu pęczka i kokardki. Wisienką na torcie w usprawnianiu motoryki małej okazała się jednak tablica multimedialna dająca niesamowite możliwości pisania szlaczków oraz rysowania oburącz…