,,W krainie muzyki”– projekt edukacyjny w gr. II
Większość dzieci w wieku przedszkolnym lubi muzykę. Wpływa ona korzystnie na ich rozwój – w tym rozwój mózgu. Poprzez zabawy muzyczne i piosenki połączone z ruchem, u maluchów kształtowane są: wrażliwość muzyczna, słuch, poczucie rytmu i sprawność fizyczna, uczą także wielu słów i zwrotów. Warto zachęcać dzieci do śpiewania, razem z nimi tańczyć czy po prostu słuchać muzyki. W zależności od rodzaju, słuchane utwory mogą między innymi inspirować do tańca czy zachęcać do relaksu, uspokojenia się po zabawie. Poza muzykowaniem w domu już kilkuletnie dziecko można zabierać na koncerty, ucząc je jednocześnie właściwego zachowania podczas uczestnictwa w tego typu wydarzeniach. W mijającym tygodniu maluszki z grupy II zgłębiały wiedzę na temat szeroko rozumianej muzyki w ramach projektu ”W krainie muzyki”. Słuchaliśmy razem muzyki klastycznej i poznawaliśmy różne instrumenty. Przedszkolaki poznały dźwięki gamy c-dur, grały i śpiewały gamę wykorzystując dzwonki. Tworzyły i prezentowały własne melodie, słuchały utworów przygotowanych przez kolegów i koleżanki. Starały się dopasować tempo i sposób poruszania się do instrumentu który słyszały, podawały ilość dźwięków wydawanych przez usłyszały instrument. Wzbogaciły słownictwo operując wyrazami: dyrygent, pięciolinia, klucz wiolinowy, cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka i szesnastka. Maluszki wykazały się również umiejętnością kodowania, układając elementy według podanego kodu. Rozpoznawały i nazywały instrumenty muzyczne, szukały dwóch identycznych obrazków i układały puzzle. Wiele radości sprawiło dzieciom odgadywanie zagadek słuchowych z dźwiękami instrumentów. Ciekawą zabawą było tzw. ,,Sudoku obrazkowe”- łamigłówka z obrazkami poznanych instrumentów muzycznych (każdy obrazek z instrumentem mógł występować tylko raz w jednym wierszu, kolumnie, grupie komórek). Takie matematyczne zabawy pozwalają rozwijać logiczne myślenie. Ostatnim etapem projektu były zabawy „w orkiestrę”, które uczyły właściwej reakcji na umówione dźwięki i gesty. Zrealizowany projekt miał na celu zainteresowanie maluszków różnymi formami kontaktu z muzyką, stworzenie podstaw do samodzielnego rozwijania zdolności i umiejętności muzycznych, zachęcenie do dalszego kształcenia muzycznego.