"Zielony ogródek parapetowy" –projekt edukacyjny w grupie IX
Wraz z nadejściem wiosny z powodzeniem założyliśmy zielony kącik na parapecie okiennym. Dzieci przy niewielkiej pomocy, przygotowały niezbędny warsztat pracy tj.: ziemię, nasiona, cebulki, wodę. Następnie samodzielnie zasiały nasiona rzeżuchy w pojemniczkach z namoczoną watą, w słoiczkach z wodą na gazie ziarenka fasoli, a w pojemniczkach z ziemią zasadziły cebulki. Założone uprawy dzieci pielęgnowały, podlewał oraz każdego dnia obserwowały zmiany zachodzące w roślinach, zauważały kiełkowanie, wzrost łodyg, liści, dowiedziały się, co jest potrzebne roślinom do wzrostu. Miały możliwość zapoznania się z różnymi rodzajami nasion oraz dowiedziały jakie są sposoby uprawy roślin i ich pielęgnacji. Od momentu zakładania zielonego ogródka, doświadczały wielu wrażeń zmysłowych. Przygotowanie podłoża, dotykanie różnych części roślin, czynności pielęgnacyjne – to stymulacja zmysłu dotyku. Przy sprawdzaniu twardości nasion, przy sadzenie aktywowały czucie głębokie. Przyglądanie się efektom hodowli, wyszukiwanie zmian i innych ciekawostek pobudzało do pracy zmysł wzroku, nie zapominaliśmy także o zmysłach powonienia i smaku. Nasze uprawy posłużyły nam także do zabaw z utrwalaniem literek oraz zabaw matematycznych. Uprawa ogródka ziołowego była również naturalną okazją do rozmów z dziećmi o zasadach zdrowego żywienia. Udział w projekcie był dla dzieci wyzwaniem, które stawiało je w roli aktywnych i czujnych obserwatorów otaczającego świata. Rozbudzało zainteresowania, mobilizowało do poszukiwania odpowiedzi na różne pytania, uczyło twórczego myślenia i zaspokajało potrzeby poznawcze. Dzieci uczyły się planowania i organizacji pracy, współpracy, pozytywnej komunikacji. Doświadczały radości, satysfakcji, oraz wzmacniały poczucie własnej wartości .